Do głównego zakresu działania działu należy:
- prowadzenie akt osobowych i ewidencji pracowników;
- przygotowywanie dokumentów i materiałów dotyczących przyjmowania, powoływania , zaszeregowywania, awansowania, przenoszenia i zwalniania pracowników IMN;
- wydawanie legitymacji służbowych i ubezpieczeniowych, zaświadczeń potwierdzających zatrudnienie pracowników,
- opracowywanie wniosków w sprawach odznaczeń państwowych oraz instytutowych,
- czuwanie nad przestrzeganiem przepisów prawa pracy , porządku i dyscypliny pracy oraz stosowanie środków odpowiedzialności służbowej,
- czuwanie nad właściwym rozwojem zawodowym pracowników IMN, przygotowywanie kadry rezerwowej, przeprowadzanie okresowej oceny kadry ,
- załatwianie spraw związanych z przejściem pracowników na emeryturę lub rentę,
- wykonywanie prac obejmujących podział i ewidencję wszelkich nagród i premii w IMN,
- planowanie, ewidencja i kontrola wykorzystania funduszu płac w IMN,
- planowanie, ewidencja i kontrola wykorzystania Funduszu Świadczeń Socjalnych IMN,
- przygotowywanie i wydawanie wewnętrznych aktów normatywnych Dyrektora IMN,
- nadzór i kontrola nad podległymi Zakładami w zakresie spraw pracowniczych i szkolenia,
- zarządzanie Hotelem Argentum, nadzór nad racjonalnym wykorzystaniem pomieszczeń stołówki i ambulatorium,
- utrzymanie porządku i czystości w pomieszczeniach i na terenie IMN; wywóz śmieci
- zabezpieczenie obsługi ogólnych potrzeb Zarządu IMN i Rady Naukowej,
- prowadzenie Kancelarii Ogólnej, obsługa urządzeń faksowych oraz centrali telefonicznej;
- prowadzenie Archiwum Akt Instytutu;
- zamawianie pieczątek,
- prowadzenie i organizowanie całokształtu spraw związanych z gospodarką transportową Instytutu.
- realizacja zaopatrzenia poprzez składanie zamówień i czuwanie nad ich wykonywaniem;
- weryfikacja i realizacja zapotrzebowań doraźnych składanych przez p. k. o. IMN