Do zadań Dyrektora Departamentu Operacyjnego należy:
- opracowywanie i aktualizacja rocznych i wieloletnich planów rzeczowo-finansowych w zakresie zakupu i modernizacji środków trwałych;
- koordynowanie realizacji zamówień na dostawy, usługi i roboty budowlane;
- organizacja i zarządzanie realizacją prowadzonych inwestycji, w tym opracowywanej dokumentacji przed i powykonawczej;
- koordynowanie realizacji zamówień publicznych;
- organizacja i zarządzanie utrzymaniem w ruchu urządzeń badawczych, użytkowych, sprzętu i urządzeń elektroenergetycznych i innych instalacji;
- organizacja i zarządzanie infrastrukturą techniczną oraz drogami i terenami zielonymi;
- organizacja i zarządzanie bezpieczeństwem sieci komputerowej, zintegrowanych systemów komputerowych, sprawnością i kompatybilnością urządzeń komputerowych oraz legalnością i aktualnością oprogramowania;
- organizacja i zarządzanie użytkowaniem i dzierżawą budynków, budowli, terenów i instalacji,
- koordynowanie prowadzenia przeglądów technicznych budynków, budowli, instalacji, urządzeń;
- koordynacja ochrony terenu i majątku Instytutu w Gliwicach;
- koordynowanie prac komercyjnych związanych z projektowaniem, wytwarzaniem i modernizacją układów automatyki do sterowania, kontroli i wizualizacji procesów przemysłowych, linii pilotowych i urządzeń badawczych;
- koordynowanie prac badawczych w zakresie automatyzacji i wizualizacji procesów technologicznych w szczególności związanych z przemysłem metali nieżelaznych.